مدیریت فرد توسط خود

📌 استفاده‌ی صحیح از وقت و هدر ندادن آن بسیار مهم است. اگر از وقت خود به‌درستی استفاده کنیم همیشه فرصت کافی برای انجام کارهای دیگر داریم. افرادی که از زمان خود به طور صحیح استفاده می‌کنند موفقیت‌های بیش‌تری به دست می‌آورند. برای افرادی که با مشکل کمبود وقت مواجه هستند توصیه می‌شود برنامه‌ریزی صحیح داشته باشند.

📌 یک عامل مهم و کارآمد این است که افراد از شب قبل فهرست کارهای خود را آماده کنند و برای فردای خود برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند. این کار نه‌تنها باعث می‌شود هر روز کارها به طور منظم انجام شود بلکه باعث داشتن یک خواب سالم و راحت می‌شود؛ زیرا دلیل اصلی بی‌خوابی به خاطر آوردن و استرس عدم فراموشی کارهای روز بعد است.

📌 هم‌چنین برنامه‌ریزی باعث کاهش استرس می‌شود و درنتیجه شما احساس کنترل و تسلط بیش‌تری بر امور خواهید داشت. سعی کنید سحرخیز باشید. در این صورت زمان بیش‌تری برای برنامه‌ریزی و انجام امور خواهید داشت.

📌 مورد دیگر زمان مطالعه است. هر کس بنا به تجربه‌ی خود زمان یا زمان‌های خاص را برای مطالعه انتخاب می‌کند. ساعت اوج خود را پیدا کنید. ساعت اوج، بخشی از روز است که طی آن، بازدهی و آگاهی شما در بالاترین حد خود قرار دارد. این زمان برای بیش‌تر مردم صبح است، اما برخی افراد عصرها در چنین حالتی قرار می‌گیرند. سعی کنید مهم‌ترین کارهای خود را با توجه به این زمان برنامه‌ریزی کنید.