خلاصه‌نویسی سهم بزرگی در موفقیت دار

1-خلاصه‌تر از متن اصلی

اگه همه‌ی مطالب کتاب را یادداشت کنید در اصل شما یک کپی از کتاب را به صورت دست‌نویس تهیه کرده اید. خلاصه‌نویسی باید بعد از خواندن دقیق و عمیق مطالب تهیه شود تا بفهمیم کدام قسمت‌ها مهم هستند و کدام قسمت‌ها قابلیت حذف شدن دارند. خلاصه‌نویسیِ خوب، یعنی خلاصه‌ترین حالت ممکن که حداکثر مطالب آن فصل را برای ما یادآوری کند.

2- حذف کلمات ربط دهنده

علاوه بر قسمت‌های کم اهمیتِ متن، کلمات ربط دهنده را با استفاده از علائم حذف کنید. مثلا به‌جای "در نتیجه" از فلش استفاده کنید.

3-درس‌های محاسباتی

خلاصه‌نویسی این درس‌ها به مراتب از درس‌های حفظی راحت‌تر است، چون با تعداد محدودی فرمول سر و کار داریم. اما برای این درس‌ها باید دفتر تیپ‌بندی شده تهیه کنید یا وقتی سوالی با تیپ جدید می‌بینید آن را علامت‌گذاری کنید


4-نمودار و جدول

یکی از هدف‌های خلاصه‌نویسی درک و حفظ بهتر متن است. اگر بتوانیم مطالب را در جدول‌ها یا نمودارهای درختی خلاصه‌برداری کنیم از نظر شماتیک به‌سادگی می‌توانیم آن‌ها را دوباره به یاد بیاوریم.

5- جذاب باش

از کاغذهای سیاه و سفید کتاب فاصله بگیرید. خلاصه‌نویسی‌ها را حداقل با دو رنگ متفاوت انجام دهید و از مدادرنگی ها یا ماژیک‌های رنگی برای جذاب‌تر کردن نوشته ها استفاده کنید تا هم به ذهنتان برای به‌خاطرسپردن مطالب کمک کرده باشید و هم چشمانتان پس از مدتی از مطالعه خسته نشود.

6- یک مرجع ایجاد کن

وقتی تست کار می‌کنید و در پاسخ تست‌ها به نکته‌ی جدیدی می‌رسید، آن را هم در دفتر خلاصه‌برداری خود وارد کنید تا پس از مدتی دفتر شما به یک مرجع بسیار قوی برای کنکور تبدیل شود.

7- به نوشته هایت اعتماد داشته باش

بعضی‌ها به‌خصوص در درس زیست‌شناسی دوست دارند خلاصه‌هایشان از کتاب هم کامل‌تر باش. اما خلاصه‌نویسی باید بعد از فهمیدنِ متنِ کامل درس انجام شود و مخصوصِ مرور و خواندن سریع درس است. خلاصه‌نویسی حداکثرِ مطالب را در حداقلِ زمان برای شما یادآوری می‌کند.