چهار دلیل موفقیت دانش‌آموزان

موفقیت دانش‌آموزان چهار دلیل عمده و اصلی دارد که رعایت اولویت آن‌ها الزامی است:

1️- محیط:

در وهله‌ی اول شامل پدر و مادر است که بیش‌ترین نقش را در موفقیت دانش‌آموز دارند. خانواده‌های موفق معمولاً گفت‌وگو در مورد مسائل اصلی دانش‌آموز را در اولویت قرار می‌دهند و از طرح مسائل بی‌مورد مانند قیاس فرزندشان با دیگران خودداری می‌کنند. فرزند خود را در انتخاب رشته آزاد می‌گذارند و پیگیر ناکامی‌های گذشته‌ی خود در آینده‌ی فرزندشان نیستند و محیطی امن و آرام و به دور از تنش‌ را برای او مهیا می‌کنند.

2️-تلاش و انگیزه (هدف):

سؤال اساسی این است که کدام‌یک مقدم است. ما در شروع تحصیلات ابتدایی، هیچ گونه ذهنیتی نسبت به هدف، نمره و نتیجه نداشتیم، بلکه ابتدا تلاش ‌کردیم و مورد تشویق قرار گرفتیم و کم‌کم این سیر شروع شد و هدف در ذهن ما شکل گرفت.

3️-مهارت‌های شناختی و فراشناختی:

این مهارت‌ها دانش جدید و کارا در قیاس با علوم مدیریت و روان‌شناسی محسوب می‌شوند. در این مهارت‌های یاد می‌گیریم که دانش‌های پنهان در مورد نقاط قوتمان را کشف کرده و آن‌ها را برای نقاط ضعف مرتبط با قوت به کار ببریم. با این مهارت مسیر پیشرفت را طی کرده و به موفقیت دست خواهیم یافت.

4-منابع:

این مورد شامل مواردی مانند معلم، کتاب‌های کمک‌آموزشی، مدرسه و مشاور می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام‌ شده اگر منابع در بهترین حالت باشد فقط 30 درصد مؤثر خواهد بود.