تکنیک های تست خوانی

1- درست نخواندن سوال تست و یا گزینه های تست

2- افعال منفی یا مثبت به راحتی شما را گمراه می کنند. بنابراین  فعل های سوالات به ویژه افعال پایان سوال را  خط بکشید و دقت کنید. به عنوان مثال افعال " درست است یا درست نیست"، " وجود دارد یا وجود ندارد" ،‌"بود یا نبود".

3- روی کلمات استثنا، حروف ربط و کلمات شرطی در سوال خط بکشید. به عنوان مثال "همه موارد زیر درست است به جز" ، " همه موارد زیر غلط است به استثنای". "گزینه ای درست است که ...."، "گزینه ها را از راست به چپ بخوانید".

4- طراح با استفاده از کلمات و عبارات گمراه کننده داوطلب را گمراه می کند. به مفاهیم برخی افعال و واژگان در سوالات دقت کنید و هوشمندانه صورت سوال را بخوانید و دنبال کنید. به عنوان مثال : "مطلوب است یعنی درست ترین گزینه کدام است".

5-کلمات و عبارات مشابه به سادگی با هم اشتباه می شوند. برترین و بدترین دو واژه کاملا متفاوت هستند.

6- طراح با آوردن اطلاعات زائد در تست، ذهن داوطلب را منحرف می کند. عدم مطالعه کامل صورت تست و درک خواسته اصلی مساله، بیشترین سهم غلط را به خود اختصاص می دهد.

7-طراح با ترتیب گزینه ها ، می تواند شما را به اشتباه بیندازد،  صورت سوال را به دقت بخوانید و بعد از مطالعه صورت سوال بدون پیش داوری هر 4 گزینه را به ترتیب بخوانید.

الف) گزینه های غلط به ظاهر درست. در این موارد علت به خطا افتادن داوطلبان عدم استخراج اطلاعات صورت سوال (داده ها و خواسته ها) و گزینه ها می باشد.

ب) گزینه های درست به ظاهر غلط. پیشنهاد می شود در تست هایی با ظاهر تکراری و آشنا حتما زیر داده های تست و دور خواسته های آن و افعال آن خط بکشید.

8- اشتباهات افقی در پاسخگویی، تست را حل کرده به جواب عدد دو رسیده اید که در گزینه (3) است ولی اشتباهاً گزینه (2) را می زنید.

9- اشتباهات عمودی ، پاسخ سوال 15 را در گزینه های سوال 14 یا 16 علامت می زنید و گاهی ممکن است تا تعداد زیادی سوال به همین منوال پیش بروید. پیشنهاد میشود هر ده  شماره سوال دفترچه و شماره سوال پاسخ برگ را کنترل کنید تا به اشتباه و در اثر خطای دید گزینه ها را اشتباه وارد پاسخبرگ نکرده باشید.

10- اشتباه محاسباتی (2 ضرب در 3 را 5 ، علامت منفی را ندیدن…)