انواع مرور درسی


مرور از روی منبع اصلی :

منظور از منبع اصلی کتاب یا جزوه ی دبیر است. در این روش دانش آموز حین مطالعه و یادگیری قسمت های مهم را علامت گذاری کرده و برای مـرور تنها به نکات علامت گذاری شده رجوع میکند. با این که لازم نیست کلیه مطالب کتاب یا جزوه مـرور شود اما با این حال باز هم مـرور به این روش وقت گیر و زمان بر است اما از دقت و بازده بالاتری برخوردار است.

مرور از طریق حل نمونه سوال و تست زنی :

حل کردن نمونه سوال ها و تست زدن خود به نوعی مرور مطالب درسی به حساب می آید. با این حال پیشنهاد میشود فاصله ی زمانی معقولی بین مطالعه و حل نمونه سوال برقرار نمایید. مزیت این روش آن است که علاوه بر مرور مطالب، تسلط بر مطلب را نیز در شما افزایش خواهد داد. هرچه قدر تسلط شما بر مطالب درسی بیشتر باشد شانس به خاطر سپاری آن در ذهنتان نیز بیشتر خواهد بود. هرچند مرور به این روش زمان زیادی از شما خواهد گرفت و جامعیت مطالب را در بر نخواهد داشت اما روش نسبتا خوبی به حساب می آید.



مرور به واسطه ی خلاصه برداری ها :

این روش یکی از مطمئن ترین ، جامع ترین و سریع ترین روش های مـرور مطالب درسی است که بین افراد موفق رواج قابل توجهی دارد. برای پیاده سازی این روش شما باید پس از مطالعه مباحث درسی خلاصه ای نکات مهم و کلیدی آن را در دفترچه یا کلاسوری ثبت و در صورت نیاز به آن مراجعه و از آن استفاده کنید. یکی از ترفندهای موثر برای افزایش کیفیت مـرور با استفاده از خلاصه برداری تشنه کردن مغز است. بهتر است قبل از نگاه کردن به متن خلاصه ها تجسمی کلی از خلاصه ی مبحث مورد نظر در ذهن تصور کنید. اگر تجسم و تصویر سازیتان در حد قابل قبولی بود و شما راضی میکرد به متن رجوع کنید و با دقت از روی آن بخوانید ، اگر تجسم ضعیف بود و تصاویری مبهمی برایتان تداعی شد بهتر است کمی به مغزتان فشار بیاورید تا تشنه ی دانستن شود سپس به متن رجوع کرده و روی آن متمرکز شوید و آن را بخوانید. این ترفند ماندگاری و به خاطر سپاری مطالب را نیز به شدت افزایش میدهد و از فراموشی زودهنگام آن جلوگیری میکند.