روش تحلیل آزمون های آزمایشی

❇️ انجام دادن هر کاری، با هر مقدار تلاشی که انجام میدهیم، بدون بررسی و پیگیری و رفع نقاط ضعف، کارا نخواهد بود یا بازدهی کمی خواهد داشت. این بار میخواهیم به موضوعی بپردازیم که با صرف زمان کمی، بازدهی مطالعه ی ما را بالا برده، باعث بهبود درصدهایمان خواهد شد و از همه مهمتر دوربردی برای برنامه ریزی مطالعاتی به ما خواهد داد.. 

باید توجه داشت هدف از شرکت در آزمون های مختلف، از کوییزهای ساده ی مدرسه گرفته تا آزمون های رقابتی چند صدهزار نفره، صرفا بررسی عملکرد گذشته مان در دروس مختلف هست. ما با بررسی روند پاسخ دهی مان در دروس مختلف در سر جلسات آزمون میتوانیم به درست یا غلط بودن شیوه ی مطالعه مان و یا هر اقدامی که راجع به کنکور انجام میدهیم پی ببریم. به عنوان مثال اگر برای افزایش تمرکزمان مدت زیادی هست که از روش خاصی استفاده میکنیم، این امر باید خود را در آزمونهای آزمایشی نمایان سازد. یا اگر هر شب زمانی را برای مرور بخش های تاریخ ادبیات کنار گذاشته ایم، باید درست پاسخ دادن تستهای مربوط به تاریخ ادبیات را در آزمونهای آزمایشی مشاهده کنیم.

❇️تحلیل آزمون به معنای اختصاص دادن زمانی است، بعد از یک آزمون آزمایشی، به منظور بررسی تک تک سوالات آزمون و دریافتن نقاط ضعف و قوت به صورت جزئی.

مراحل تحلیل آزمون :
1️⃣بعد از شرکت در آزمون اندکی استراحت کنید و سپس بستگی به برنامه ی مطالعاتی ای که دارید میتوانید تحلیل آزمون را شروع کنید یا کل روز را استراحت کنید و این کار را موکول کنید به انتهای بعد از ظهر. ( با توجه به اینکه آزمون های آزمایشی در صبح برگزار میشوند، برخی زمان استراحت خود را میگذارند آخر هفته، این عده میتوانند تمام زمانِ بعد از آزمونشان را استراحت کرده و قبل از خواب دو الی سه ساعت به تحلیل آزمون بپردازند )

2️⃣بررسی تک تک سوالات یک آزمون آزمایشی، حداقل یک ساعت و نیم زمان میگیرد، پس حتما زمان کافی را برای تحلیل آزمونتان اختصاص دهید. به این موضوع توجه کنید که حتما میبایست تک تک سوالات بررسی شوند حتی سوالات درسی که ۱۰۰ زده اید !البته مشخصه که برای تحلیل درس هایی که مشکل کمتری دارید زمان کمتری اختصاص میدهید

3️⃣ابتدا پاسخنامه ی تشریحی را آماده میکنیم. از قبل نیز باید در هنگام آزمون پاسخ هایی که وارد پاسخبرگ میکنیم را وارد دفترچه سوالات نیز بکنیم تا بتوانیم از آن در تحلیل آزمون استفاده کنیم. ترجیحا تا جایی که ممکن هست راه حل هایتان را منظم در دفترچه سوالات بنویسید تا هنگام تحلیل آزمون سریعا تشخیص دهید از چه راهی تست را حل کردید. از سمتی هر نکته ای در جلسه به ذهنتان رسید که مطالعه تان را بهبود میدهد، در  دفترچه سوالات بنویسید.البته در این مورد نباید افراط بشه. چون در سر جلسه ی آزمون باید همه ی تمرکزتان را روی سوالات و حل اون ها بگذارید.

4️⃣از تست اول درس ادبیات شروع میکنیم، اگر درست پاسخ داده بودیم نگاه گذرایی به پاسخنامه تشریحی میندازیم و اگر طراح پاسخنامه نگاه جدیدی به تست داشت یا از راه دیگری به جواب درست رسیده بود آنرا بررسی میکنیم.

نکته مهم؛
 حتما باید تستهایی که صحیح پاسخ دادیم را هم بررسی کنیم، گاهی راه هایی غیر از راه حل های ما نیز برای رسیدن به جواب درست وجود دارد و گاهی راه های خلاصه تر. گاهی هم تست را به صورت شانسی درست جواب دادیم

اگر تستی را درست جواب داده بودیم جلوی گزینه ی درست تیک میزنیم و به تست بعدی میرویم.

در غیر این صورت ابتدا غلط یا نزده بودن تست را مشخص میکنیم و سپس پاسخنامه را دقیق میخوانیم. سپس علت یابی میکنیم. برای تست های غلط علت ها میتوانند شامل اشتباه محاسباتی، شانسی جواب دادن، اشتباه دیدن عددهای صورت سوال یا گزینه ها، عدم تسلط و .. باشند و برای تستهای نزده علت ها میتوانند شامل نخواندن مبحث و یا نداشتن زمان در سر جلسه باشند.

در انتها اقدام مربوطه را مشخص میکنیم. به عنوان مثال برای تستی که نزده گذاشتیم و علت آن نخواندن مبحث بوده، آموختن آن بحث را در برنامه مطالعاتی هفته های آینده مان قرار میدهیم.

5️⃣در انتهای تحلیل آزمون به یک سری اقدام مربوطه میرسید که به آنها اهمیت دهید و در آینده انجامشان دهید. از نکته های فرعی ای که سر جلسه به ذهنتان رسیده و آنها را یادداشت کردید نیز استفاده کنید. تنها در این صورت هست که در درس خواندنتان پیشرفت میکنید