دروس فرمولی و محاسباتی را چگونه بخوانیم؟


💠💠 برای یادگیری دروس فرمولی و محاسباتی روش مطالعه مفهومی مفید خواهد بود.

🔅 قدم اول: به مباحث پایه رجوع کنید

اگر واقعا می‌خواهید به شیوه مفهومی دروس را یاد بگیرید ابتدا باید ضعف‌های پایه‌ای خود را اصلاح کنید. این کار در مورد دروس مدرسه به راحتی و با مراجعه به کتاب‌های سال‌های گذشته صورت می‌گیرد.
تلاش کنید درس‌ها را به صورت پایه‌ای و ریشه ای یاد بگیرید. بدین طریق هم در آن درس نمره خوبی خواهید گرفت و هم در مقاطع تحصیلی بعدی به مشکل نخواهید خورد.

🔰 « فقط فرمول حفظ نکنید » 🔰

🔅 قدم دوم: به علت‌ها دقت کنید

با خواندن هر مبحثی سعی کنید علت‌ها و دلایل را بیابید. روش مطالعه مفهومی، یافتن علت‌هاست. مثلاً فرمول‌های دروس ریاضی و فیزیک و شیمی را حفظ نکنید. به معنی و دلیل طرح این فرمول فکر کنید. پس از حل هر سوال به مسیر رسیدن به پاسخ و به‌عبارت دیگر به راه‌حل دقت کنید. از پرسیدن سوال خجالت نکشید و سعی کنید به سرعت پاسخ سوال‌هایتان را بیابید. حل نمونه سوال‌های سال‌های گذشته و بررسی پاسخ‌ها کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

🔅 قدم سوم: برنامه ریزی

انجام هر کاری با برنامه‌ریزی نتیجه بهتری در پی دارد. هدف مشخصی برای خود تعریف کنید و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید. در برنامه خود، شرکت در کلاس‌های مدرسه، مطالعه مفهومی، حل تمرین، مرور، استراحت و تفریح را با جزئیات درج کنید.

🔅 قدم نهایی: مرور فرمول ها

دوره کردن دروس به اندازه مطالعه اولیه اهمیت دارد. در روش مفهومی مرور دروس قبلی جایگاه ویژه‌ای دارد.
برای درک مفهومی دروس باید در طول ترم درس بخوانید. برای اینکه مرور کردن آسان شود، جزوه بنویسید و یادداشت بردارید و همان‌ها را مرور کنید.