موفقیت در تست‌زنی

راز و رمز هر موفقیتی در دل راهکارهای رسیدن به آن نهفته است. مانند تمام کارها و مسائل، موفقیت در تست‌زنی هم نیازمندِ دانستن تکنیک‌های ویژه‌ی آن است. به موارد زیر توجه کنید:

-تست‌ها را به صورت پیمانه‌ای و مجموعه‌ای کار کنید: با توجه به این‌که شما در جلسه‌ی آزمون با تست‌ها به‌ صورت پیمانه‌ای و مجموعه‌ای سروکار دارید، بهتر است در منزل نیز تمرینات خود را به صورت پیمانه‌ای و مجموعه‌ای و آن‌گونه که در کتاب‌های آبی پیشنهاد شده است، ‌‌در نظر بگیرید.

-زمان مهم است: مساله این است که شما باید زمان را تحت کنترل خود داشته باشید نه این‌که زمان، انجام کارهای شما را محدود کند. برای این‌که در جلسه‌ی آزمون بتوانید مدیریت بهتری داشته باشید، در منزل تست‌ها را به صورت زمان‌دار حل کنید تا بتوانید سرعت خود را افزایش دهید.

-کار را نصفه و نیمه رها نکنید: هدف از تمرین تستی در منزل یادگیری است. پس حتماً بعد از اتمام سؤالات، آن‌ها را بررسی و تحلیل کنید. منظور از بررسی، صرفاً مشخص کردن صحیح و غلط‌ها نیست. به نکات آموزشی سؤالات هم توجه کنید. -پاسخ‌‌نامه مربوط به بعد از آزمون است: همان‌طور که در جلسه‌ی آزمون به پاسخ‌نامه دسترسی ندارید، باید در منزل هم قبل از اتمامِ مجموعه‌ی سوالاتتان به سراغِ پاسخ‌نامه نروید. این کار باعث می‌شود نتیجه‌ی کارتان واقعی باشد.

-مرور قبل از آزمون بسیار مهم است: مرور درس‌ها در واقع باعث می‌شود مطالب آموخته‌شده بازیابی شوند و به طور منظم در ذهن جای بگیرند. مرور خلاصه‌ی درس‌ها و نکات قبل از تمرین می‌تواند مفید باشد.

-کمیت یا کیفیت: در تست‌زنی کمیت و کیفیت را باید توأماً حفظ کنید. نیازی نیست در یک مرحله تعداد زیادی تست کار کنید. می‌توانید تست‌های‌تان را در بسته‌های 20 – ۱۰ تایی (پیمانه ای) در چندین مرحله (چند روز) کار کنید.

- نکته‌ی ویژه: یکی از اشتباهاتی که ممکن است برخی از دانش‌آموزان مرتکب شوند این است که تست‌ها را بدون زمان و به صورت تکی کار کنند. یعنی یک سؤال را پاسخ بدهند و به سراغ پاسخ بروند و پس از مطمئن شدن از پاسخ، به سراغ سؤال بعدی بروند. این روش دو اشکالِ اساسی دارد: اولاً باعث کند شدن سرعت عمل دانش‌آموز می‌شود. دیگر این‌که دانش‌آموز عادت می‌کند وقتی از بابت سؤال اول به اطمینان خاطر رسید، با آرامش به سراغ سؤال دوم برود. در حالی که در جلسه خبری از پاسخ‌نامه نیست و به دلیل عدم اطلاع از پاسخ‌ها ذهن داوطلب دچار بی‌نظمی و آشفتگی می‌شود.

 توصیه می‌کنم حتماً در منزل تمرین‌های تستی خود را با رعایت اصول پاسخ دهید تا به نتیجه‌ی مثبتی برسید.