وش‌های غلط هنگام درس خواندن

در هر کاری روش‌های اشتباهی برای انجام آن وجود دارد و اگر آن‌ها را بشناسیم و انجام ندهیم قطعاً به پیشرفت ما کمک خواهد کرد. در ادامه به 4 روش اشتباه هنگام درس خواندن اشاره می‌کنیم:

1) درس خواندن با صدای بلند: وقتی مطلبی را با صدای بلند می‌خوانید هم چشم می‌بیند، هم گوش می‌شنود و هم زبان می‌گوید. این یعنی کار کردن 3 عضو از اعضای بدن و این یعنی تمرکز مغز کم می‌شود. مغز شما مشغول فرمان دادن برای انجام سه کار هم‌زمان است. از طرف دیگر در سکوت تمرکز بیش‌تر خواهد بود.

2) نشستن روی زمین یا هر جای سفتی به جز پشت میز: وقتی روی زمین می‌نشینیم گرفتگی و خواب‌رفتگی عضلات بدن مغز را درگیر می‌کند تا بدن به حالت عادی برگردد. همین موضوع باعث می‌شود تمرکز کم شود و تمایل به سمت ایستادن و تکان خوردن و ناآرامی افزایش یابد.

3) نشستن روی مبل، تخت و هر جای نرم دیگر: وقتی بدن در حالت آرامش قرار می‌گیرد مغز هورمونی آزاد می‌کند برای خواب. بدن میان خواب و درس خواندن در مبارزه است و این یعنی باز هم عدم تمرکز کامل مغز. درنهایت هورمون آزادشده پیروز می‌شود.

4) راه رفتن در حین درس خواندن: وقتی در حین مطالعه راه می‌روید مغز باید برای حفظ سلامت شما مراقب باشد تا به چیزی برخورد نکنید و این کار قسمتی از تمرکز مغز را به خود مشغول می‌کند.

پس برای مطالعه فقط به صورت قائم پشت میز بنشینید و حتماً از نور سفید استفاده کنید. مصرف میوه‌جات (برای گرفتن ویتامین که باعث نشاط می‌شود)، آجیل (افزایش تمرکز)، شکلات، مواد قندی (تنظیم فشار و قند) و نوشیدن آب (بیدارسازی سلول‌های خواب و جلوگیری از کسل شدن) را از یاد نبرید.

📌سعی کنید در اتاقی با دمای نرمال و تا حدی خنک درس بخوانید.