راهبرد مطالعه ی زیست:

اگر شما از آن دسته افراد هستید که زیست شناسی را صرفا یک درس حفظی می پندارید، اولین قدمتان باید تغییر نگرش به این درس باشد. تست های شمارشی مفهومی و ترکیبی و تست های محاسباتی سنگین ژنتیک همه نشان دهنده ی آن است که برای موفقیت در این درس سرنوشت ساز، علاوه بر محفوظیات، باید به تحلیل عمیقی هم برسید.این متن به نحوه ی مطالعه ی صحیح زیست شناسی می پردازد.

✳️مطالعه روزنامه وار: ابتدا مطلب را به صورت اجمالی بخوانید و برای خودتان توضیح دهید تا ایده ی کلی آن را به دست بیاورید.


✳️مطالعه ی دقیق: بار دیگر خط به خط جملات را زیر ذره بین ببرید. کلمات مهم را هایلایت کنید و نکته ها را حاشیه نویسی کنید. باید تمام زوایا و گوشه های کتابتان پر از یادداشت برداری باشد. از هیچ خطی ساده نگذرید. ساده ترین جملاتی که شاید کسی به آن ها توجه نداشته باشد می تواند مدنظر یک طراح باشد.

✳️ترکیبی خواندن: هروقت قصد مطالعه ی زیست را دارید باید حتما سه کتاب را در کنار خود داشته باشید تا زمانی که به مباحث مشترک در کتاب ها رسیدید آن آن ها را هم مطالعه کنید و در حاشیه کتابتان بنویسید  این تمرین برای عادت کردن مغز به تست های ترکیبی است.

✳️جزئیات: یه قید ها توجه کنید. شکل ها و چرخه ها بسیار حائز اهمیتند، پس فقط به حفظ نکته های آن ها بسنده نکنید؛ از حافظه ی تصویری تان کمک بگیرید و شکل ها را به خاطر بسپارید. خودآزمایی و فعالیت ها را هم هرگز نباید از یاد ببرید.

✳️خلاصه برداری: هرچند برای مطالعه ی زیست تاکید بر خواندن چندباره ی متن کتاب است، اما نمودار های درختی برای فصل هایی مثل ویروس و باکتری، آغازیان و قارچ ها بسیار کمک کننده است.

✳️تست: بلافاصله تست های کنکور سراری را بررسی کنید تا بفهمید کدام بخش ها از نظر طراح ها جالب تر و سوال خیزتر است...کم کم یاد میگیرید که مانند یک طراح فکر کنید.

🔵مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز هیچ منبع کمک آموزشی را جایگزین کتاب درسی نکنید. با مرور چند باره به متن کتاب مسلط شوید. منظور از تسلط آن است که بتوانید صفحات یک فصل را به ترتیب در ذهنتان ورق بزنید. باید در برنامه ی هر روزتان زیست را بگنجانید و آنقدر کتاب درسی را بخوانید تا به این احساس برسید که کسی نمی تواند از کتاب زیست سوالی طرح کند که شما آن را بلد نباشید.


یادتان باشد که استراتژی موفقیت در زیست کنکور ابتدا درک عمیق مفهوم و سپس مرور هزارباره ی کتاب درسی است.